Hoe krijg je medewerkers betrokken en bevlogen?

Tags: doelenexcellerenmotiveren
Wat geeft echte spirit?

FC Barcelona heeft een ambitie. Ze hebben een doel. Ze willen voor 2021 1 miljard omzet aantikken. Of ze dat gaan halen? Niet alleen door het doel te stellen. Dat je een doel kunt stellen en de rest vanzelf gaat: zo eenvoudig gaat dat natuurlijk niet. Maar wat moet je dan doen om zeer ambitieuze doelen te kunnen stellen waar je hele team voor wilt vliegen?

 

Niet sexy..

Stel je wilt binnen twee jaar een groei van 35% maken terwijl in jouw markt de gemiddelde groei 10% bedraagt. Je houdt een aftrap en deelt trots de ambitie. Links en rechts fronsen wat wenkbrauwen maar hé: het is begin van het jaar en dan zijn er wel vaker ‘grootste plannen’. Als altijd is iedereen toch positief en stelt: ‘we gaan er voor!’. Na de aftap merk je dat bij menigeen binnen no-time het grote doel uit het intern geheugen verdwijnt en de enthousiaste we-gaan-ervoor-stand is veranderd in we-doen-ons-best-stand. Hoe kan dit nou!?!
Het heeft verschillende oorzaken maar in eerste instantie komt het omdat getallen an sich totaal niet sexy zijn. Voor sec een getal lopen we, behalve op de administratie afdeling misschien, niet warm. Denk bijvoorbeeld aan afvallen: druk je het uit in een getal (‘ik wil straks x Kg wegen!’) dan zul je merken dat het enorm moeilijk is om het vol te houden. Het wordt al een stuk makkelijker als je weet dat je je binnenkort moet presenteren voor iets belangrijks. Bijvoorbeeld een feest waarvoor je graag die ene smoking of jurk aan wilt… En nog makkelijker wordt het als jij je binnenkort aan een (mogelijke) nieuwe liefde gaat presenteren. Dan gaan die kilo’s er echt wel af. Het doel is gelijk maar andere perceptie, andere instelling en dus makkelijker naar het resultaat…

Motivatie schuilt in het ‘waarom’

Het is dus niet het getal an sich dat aanspreekt maar de situatie waar jij je in bevindt als het doel gehaald is. Wat je bewezen hebt, wat je dan kunt doen, wat je bereikt hebt voor anderen enz.. Je weet waarom je een doel najaagt en dààrin schuilt de motivatie. Als medewerkers die toekomstige situatie niet (her-!) kennen dan is er geen sprake van een aanlokkelijk doel en geen extra spirit in het team.
Is dit nu wel het geval bij FC Barcelona? En waarom zou dit dan zijn? Het doel is om dat omzetniveau van 1 miljard te halen: niet sexy dus maar ALS ze het halen is Barcelona wel de EERSTE club ooit dit dat haalt! Het wordt al leuker want eerste worden bevat een competitie element en daar zijn al diverse mensen voor te porren. Zeker als in hetzelfde artikel dat ik las gelijk de vergelijking wordt gemaakt van de situatie bij ‘aartsrivaal’ Real Madrid. Extra stimulans want FC Barcelona ligt (nog steeds) voor.

Deze doelen spraken massa’s mensen aan

Goede voorbeelden van inspirerende doelen zijn die van Tesla (overlijden als gevolg van fijnstof terugdringen), Volvo (geen enkele zwaargewonde meer na een crash waarbij een Volvo betrokken is) of wat verder in het verleden: op ieder bureau een PC (Microsoft) of een man op de maan zetten (VS/Kennedy). Die doelen maken/maakten echte spirit los in mensen. Dat komt omdat ze een hoger doel in zich hebben. Het genereert intrinsieke motivatie en een betere is er niet. Simon Sinek heeft er een helder betoog over dat de moeite is om even te kijken (klik HIER). Zo’n doel (missie) geeft richting en energie/gedrevenheid aan de mensen die al voor je werken maar het trekt ook mensen aan die nog NIET voor je werken! Zij herkennen zich in de missie, voelen zich verbonden met het (hoger liggende) doel en willen daar graag aan bijdragen. Zo los je gelijk het probleem van krapte op de arbeidsmarkt op (Google heeft geen last van arbeidsmarktkrapte mensen melden zich massaal aan!).

Dit kun je doen:

Kijk niet naar getallen maar naar de lange termijn. Zorg dat je de reden vindt waarom jouw organisatie zou moeten bestaan. Voor wie betekent jouw product/dienst/organisatie dan wat en waarom is dat relevant? Maak dat hèèl concreet en ga van daaruit werken naar subdoelen die heel helder zijn voor op de korte termijn. Je hele organisatie weet dan welke kant we op gaan (en waarom) en waarom dat getal, dat korte termijn doel op weg naar dat einddoel, heel vanzelfsprekend is en gezien wordt als een tussenstation, geen eindstation.

Niet voor iedereen..

Die spirit komt niet los bij alle mensen overigens. Er zijn natuurlijk mensen die zich niet herkennen in zo’n missie of ambitie. Die het belachelijk vinden zelfs. En dat is prima. Zolang ze dus maar niet bij jou werken. De kans dat ze niet bij jou terecht komen wordt na het formuleren van de echte missie meteen veel groter.  Het stoot daardoor de ‘verkeerde’ medewerker af en trekt ‘beter aansluitende’ medewerkers aan. Zo ben je aan de poort al bezig met het halen van je (lange termijn-) doelen.

 

Het is dus in meer opzichten van belang dat je een concrete missie (lange termijndoelen) formuleert voor jouw organisatie. Wil je die van jou/jullie laten toetsen? Mail hem voor feedback. Heb je geen lange termijn doelen geformuleerd en wil je er hulp bij, neem dan CONTACT met mij op.

>> Ken je anderen die baat kunnen hebben bij dit artikel? Help ze verder en stuur het artikel even door!

>> Heb je een vraag, een opmerking of aanvulling? Mail me dan op info@inreach.nl

>> Kun je ondersteuning gebruiken bij de uitvoering? Plan een kennismakingsbezoek in!

Abonneer op deze gratis leiderschapstips

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.