Waarom anderen niet doen wat jij vraagt

Tags: doeleninstruerenverantwoordelijkheid

Heb je dat wel eens? Dat je iets duidelijk gevraagd denkt te hebben maar het gebeurt niet?

Vervelend maar kan gebeuren natuurlijk. Maar als men zich bij voortduring niet houdt aan gemaakte afspraken of als verzoeken met regelmaat niet opgevolgd worden dan wordt het zeer frustrerend. Je verandert je aanpak. Je gaat van vriendelijk vragen naar bijna dreigen maar het lost nog niet op. Dan kom je op een punt waarop je je afvraagt hoe lang je het nog gaat pikken. Voor dat je echt rigoureus gaat worden loop onderstaande even na. Je kunt er meer aan doen dan je denkt.

Concreet zijn

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk maar de belangrijkste is wel dat je vaak veel minder concreet bent dan je denkt. Je zegt bijvoorbeeld: ‘zorg dat je dat op tijd bent’ of ‘regel jij dat het goed verzorgd afgeleverd wordt?’ Wat op tijd is of wat goed verzorgd is, is vrij te interpreteren. De kans is loeiend groot dat je gesprekspartner met een ander idee het gesprek verlaat dan jij en jij dus iets anders gaat krijgen dan je wilt…

Zeggen wat je niet wilt..

Wat ook veel voorkomt is dat je aangeeft wat je niet wilt. Je zegt bijvoorbeeld: ‘het is niet collegiaal om negatieve feedback te geven’ of ‘te laat komen in de vergadering wil ik niet meer hebben’ enzovoort. Als je zegt wat je niet wilt blijft er nog heel veel te kiezen wat dan eventueel wèl gewenst is. Wat is wel collegiaal? Daarbij geldt dat onze hersenen een negatieve connotatie niet kunnen opslaan. Dat is het verhaal van dat je niet mag denken aan een mooi strand, blauwe zee, stralend weer, een ligstoel en een heerlijke cocktail. Waarschijnlijk lig je er al… Hoewel ‘niet te laat komen’ duidelijk lijkt, kan het, dus door je manier van zeggen, minder resultaat brengen dan je wilt.

Verantwoordelijkheid overdragen

Er is nog een heel belangrijk iets dat massaal vergeten wordt: commitment vragen. De instructie wordt gegeven en klaar. Maar de verantwoordelijkheid verhuist pas als de ander ‘ja’ heeft gezegd. Ben je vergeten om commitment te vragen dan is de kans levensgroot dat je later geconfronteerd wordt met een excuus (waarvan je het gevoel hebt dat het nog een legitiem excuus is ook). Hoe vaak heb je bijvoorbeeld horen zeggen: ‘ja dat klopt dat je me dat vroeg maar dat kon ik helemaal niet doen want….[tig redenen]…’…? De ander voelt zich niet verantwoordelijk, je bent vergeten commitment te vragen..

Belangrijk maken en houden

Bij het bepalen wat we gaan doen laten we ons graag leiden door anderen. Wat het belangrijkste LIJKT dat doen we als eerste. Vraag maar een incasso bureau: degene die het meeste contact heeft met de wanbetaler krijgt als eerste de centen. Of degene met de grootste mond…. Als jij het niet belangrijk houdt dan gaat de prik er van af en krijgen andere zaken voorrang..

Dit kan je doen:

Krijgen wat je wilt betekent dat je heel concreet moet zijn over wat je (wel) wilt en, altijd even doen: commitment vragen! Bijvoorbeeld: ‘kan ik erop rekenen dat jij dit gaat verzorgen zoals we zojuist besproken hebben?’ of ‘ga jij dit regelen voor me?’ enz Is de opdracht eenmaal ‘aangenomen’ dan zorg jij dat je laat zien dat je het belangrijk vindt. Dat doe je door regelmatig te informeren naar de voortgang bijvoorbeeld. Dik kans dat je precies gaat krijgen wat je wilt. Succes!

 

Doe je bovenstaande al en nòg doen anderen niet wat je vraagt? Bovenstaand zijn de meest voorkomende oorzaken maar er zijn er meer. Leg je case aan me voor dan geef ik je terugkoppeling voor jouw specifieke situatie.

>> Ken je anderen die baat kunnen hebben bij dit artikel? Help ze verder en stuur het artikel even door!

>> Heb je een vraag, een opmerking of aanvulling? Mail me dan op info@inreach.nl

>> Kun je ondersteuning gebruiken bij de uitvoering? Plan een kennismakingsbezoek in!

Abonneer op deze gratis leiderschapstips

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.