-
Iedereen wil het goed doen
Niemand wil bewust iets frustreren, niemand wil bewust onderpresteren of de kantjes er af lopen. Hoewel u dat beeld misschien nu niet heeft bij iedere medewerker is dit wel een feit: iedereen wil het graag goed doen. Punt is dat we zelden een echte kans geven om het direct ècht goed te doen.
Het begint met heldere doelen en bijbehorende kaders voor uw medewerkers. Zijn die er niet dan kunnen ze het niet goed doen.
De doelen voor medewerkers komen uiteraard voort uit de doelen die u voor uw organisatie heeft, voor uzelf dus.
Heeft u die helemaal scherp?
Dan kunt u dat vertalen naar uw medewerkers. Waar ze ook werken binnen uw organisatie: hun bijdrage moet leiden tot een resultaat dat het organisatiebelang dient.
Voorbeeld uit de praktijk:
Voor sales leek dat makkelijker dan voor marketing en HR maar toch werd voor iedere medewerker een concreet doel geformuleerd. Om deze waar te gaan maken werd van een ieder een helder plan van aanpak gevraagd.
Iedereen had enorm zijn best gedaan. Hele rapporten waren gemaakt met graphics, charts, theoretische uitwerkingen door vertaald naar de eigen praktijk, begrotingen, (reken-) modellen, enzovoort. De eigenaar werd er niet enthousiast van. Het was enorm veel werk om het allemaal te lezen. Hij dacht dat ze met twee kantjes zouden komen maar ja…dat was niet de opdracht….
Meer uit mensen halen betekent hele duidelijke doelen (en kaders) geven.
Wilt u weten waar u dan op moet letten en hoe u doelen stelt die aanzetten tot bevlogenheid? Lees dan de tips erover hier.
- De beste medewerkers krijg je door ze zelf te ontwikkelen
De beste mensen krijg je niet door ze te werven. De beste mensen krijgt u door de best passende medewerker te werven en deze vanaf aanvang dienstverband steeds een beetje beter te maken. Door ze zelf, actief, te ontwikkelen dus.Voorbeeld uit de praktijk:
Over de verkoopmedewerker was men niet tevreden. Hij werkte wel hard maar hij rapporteerde heel beroerd en omdat CRM heel belangrijk gevonden werd moest ie eruit. Zijn dienstverband liep nog wel 6 maanden maar dat ‘verlies’ moest maar genomen worden.
Tijdens de selectie van de nieuwe medewerker werd uiteraard goed gelet op de bereidheid om zaken helder en consequent vast te leggen. Dat bleek een kolfje naar de hand van de nieuwe collega. CRM kreeg een boost alleen de verkopen bleven achter ten opzichte van de vertrokken collega……Meer uit je mensen halen betekent iedere dag ze een beetje beter maken
(in lijn met uw doelstellingen uiteraard)Wilt u weten hoe u dat binnen uw organisatie kunt realiseren? Lees dan de tips erover hier.
-
Iedereen gaat voor zijn eigen doelen….
De gemiddelde medewerker zal misschien niet zo hard werken als u, dat begrijpt u wel. Maar los daarvan wilt u eruit halen wat er in zit. Of u dat lukt hangt sterk af van de mate waarin de medewerker denkt zijn eigen doelen via uw organisatie te kunnen realiseren want uiteindelijk gaat ieder voor zijn eigen doelen.
Voorbeeld uit de praktijk:
De medewerker wil zich bekwamen in verkoop omdat hij ooit zelf ondernemer wil worden en weet dat hij dan uitstekend moet kunnen verkopen. Zijn drive om tot resultaat te komen en daar het juiste gedrag voor in te zetten (doen wat nodig is) is veel groter dan zijn collega die al jaren sales doet ‘omdat hij er nu eenmaal ingerold is’. Bij de een is er duidelijk een overlap tussen zijn privé doelen en die van de onderneming. Bij de ander beperkt deze zich tot het inkomen. Het laat zich raden waar die laatste steeds over zit te mekkeren….
Meer uit mensen halen betekent actief op zoek gaan (en blijven) naar de overlap tussen persoonlijke doelen en de organisatie doelen en deze zo groot mogelijk maken.
Wilt u weten hoe u dat aanpakt? Lees dan de tips erover hier.
Uw leiderschapsvaardigheden versterken? Geef u op voor de tips!
Wilt u niet lezen maar persoonlijk toelichting op uw specifieke situatie en wat u kunt doen? Dit zijn de mogelijkheden:
1. stel uw vraag via mail, u krijgt binnen 24 uur persoonlijk antwoord
2. maak een afspraak voor een telefonisch consult
3. maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek
Laat geen kansen meer liggen en probeer uw organisatie te versterken door problemen aan te pakken. Dat verwacht u van uw medewerkers toch ook?