Afrekenen met communicatie-problemen

Tags: communicatieeffectiviteitteam

We moeten nu eenmaal samenwerken en daarvoor communiceren we er op los met elkaar. Verbaal en non-verbaal. Daar zijn we niet overwegend succesvol in. Als je communicatie problemen googlet krijg je 9.960.000 resultaten (tegen 1.930.000 oplossingen ;-)). De gevolgen van gebrekkige communicatie kunnen verstrekkend zijn. Ze lopen van ergeren tot enorme stress (pesten bijv) en van kleine vergissingen tot ronduit gevaarlijke situaties. Wat kun je doen om het te voorkomen of op te lossen?

Vertrek!

Ga je wel eens naar het buitenland? En blijf je dan stijf Nederlands praten? Wat betekent dat voor jouw effectiviteit? En hoe groot is de kans dat je zonder problemen gedaan krijgt wat jij wilt?
In het filmpje zie je een situatie uit “Ik Vertrek”. Je herkent direct de problematiek…..


Deze mensen gaan een hotel beginnen in Frankrijk en de eigenaresse gaat een boodschap doen. Je voelt de communicatie-ellende al aankomen en dat maakt het programma zo leuk! Een hoop gehakkel, verbaasde blikken, een passend muziekje eronder: gegarandeerd vermaak! Feit is wel dat deze mensen een serieuze business moeten gaan runnen. Hoe denk je dat voor elkaar te krijgen met zo’n communicatie? Hoe gaan zij zaken doen met de overheid? Met toeleveranciers, VVV, belangenverenigingen? Het risico op miscommunicatie en de, voor hen negatieve, gevolgen daarvan is zowat 100%!

Dit doet zij wel goed…

De eigenaresse voelt wel aan dat ze er met puur Nederlands niet komt. Ze past zich aan door een mix van van alles te bezigen. En dat doen we allemaal als we naar het buitenland gaan. We passen ons aan, aan de mensen ter plekke. Je probeert in hun taal te communiceren of een taal te vinden die je samen deelt (deze mevrouw probeert in het Engels verder te komen maar omdat ze die niet delen komt ze ook daar niet veel verder mee). Het is dus afstemmingsproblematiek. Het verwonderlijke is dat we dat in Nederland veel minder doen. We passen ons hier niet aan de ander aan, gaan niet ‘zijn’ taal spreken of proberen veel minder een ‘gedeelde’ taal te spreken.

De crux van communicatie problemen

‘Dat is toch onzin!’, zul je denken. ‘De ander spreekt toch ook Nederlands!’. En precies dààr zit de crux van communicatie problemen. Hoewel we allemaal dezelfde taal spreken interpreteren we door onze manier van denken woorden anders. Er zijn 7 denkpatronen en dus 7 manieren om een begrip te interpreteren. Stel dat samenwerken cruciaal is om met jouw team te kunnen groeien dan zal de ene medewerker er iets anders onder verstaan, en gaan doen, dan anderen. Waar jij dacht heel duidelijk te zijn ontstaat er toch weer ergernis en gedoe. Communicatieproblemen. Hetzelfde geldt voor klantgericht zijn. De verkopers ziet dat vaak heel anders dan de binnendienst collega’s. En vraag eens 5 mensen in je bedrijf wat zij verstaan onder je ondernemend gedragen of pro-actief zijn, elkaar ondersteunen enzovoort. Je zult merken dat je er meerdere ideeën over krijgt.

Zo los je het op

Om communicatie problemen te voorkomen dien je enorm goed af te stemmen met elkaar. Wat verstaat een ieder onder ‘goed samenwerken’? Hoe kijk jij daar tegen aan? En wat is goed samenwerken voor jou, wat doe jij dan en wat verwacht je van jouw collega? Enz. Eerst proberen te begrijpen wat iedereen er onder verstaat (in zijn taal). Daarna kun je afstemmen wat je met elkaar vindt dat goed samenwerken is. Of klantgericht werken. Of wat pro-actief is. Het richten van de neuzen zoals zo vaak gezegd wordt is in feite……..een gezamenlijke taal gaan spreken.
Heb je op dit moment communicatie problemen? Dan is het als bij een steentje dat je in de vijver gooit. De kringen worden groter, we raken steeds verder van elkaar verwijderd. Je zult helemaal terug moeten naar het begin. Eerst de verhoudingen herstellen en daarna beginnen bij het begin: wat is gewenst? Waar verstaat een ieder er onder, enzovoort. Zoals hierboven beschreven.

Snel inzicht in ’taal’ van de ander

Je kunt dat afstemmen met elkaar enorm versnellen. Het is namelijk mogelijk om een scan te doen waardoor je snel en objectief per persoon een beeld krijgt van zijn voorkeuren. Je begrijpt dan niet alleen sneller welke betekenis de persoon aan woorden geeft maar ook waar iemand door gemotiveerd raakt (waar je energie van krijgt en waar je het op verliest), wat de persoon een prettige manier van leiding vindt, wat voor deze persoon de manier van veranderen is waar hij ja tegen zegt en nog veel meer nuttige zaken. Ook geweldig is dat je inzicht krijgt in wat je kunt verbeteren om de arbeidsvreugde en bijdrage van de persoon direct te verbeteren. Meer weten? Kijk dan op Energdrives.nl of neem contact met mij op.

 

Doe je bovenstaande al en nòg hevig last van communicatie problemen? Leg je case aan me voor zodat we de oorzaak en beste aanpak kunnen achterhalen en je weer met plezier verder kan met je business.

>> Ken je anderen die baat kunnen hebben bij dit artikel? Help ze verder en stuur het artikel even door!

>> Heb je een vraag, een opmerking of aanvulling? Mail me dan op info@inreach.nl

>> Kun je ondersteuning gebruiken bij de uitvoering? Plan een kennismakingsbezoek in!

 

 

Abonneer op deze gratis leiderschapstips

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.