Als eindverantwoordelijke ben je verantwoordelijk voor de resultaten van jouw team. Wat jij uit jouw team haalt heb je zelf in de hand. Zelfs met ogenschijnlijk kleine dingen kun je grote effecten teweeg brengen. Wat doe je bijvoorbeeld met middelmatig presteren? Zoek je een norm die ‘je nog acceptabel vindt’ of blijf je er aan werken tot het top is? De consequentie van genoegen nemen met de middelmaat is gigantisch en in de meeste gevallen is de consequentie voor jou…
Wat jouw top bepaalt..
Ken je dit gezegde: je wordt zo goed als het gemiddelde van de 5 besten om je heen? Misschien heb je wel eens gesport met iemand die veel beter was dan jij en ging jij ook beter spelen. Of werkte je met iemand samen die heel efficiënt werkte en ging jij ook slimmer werken enz. Van betere mensen om je heen word jij ook beter. Je omgeving bepaalt tot welk niveau jij kunt reiken. En denk niet dat iemand dan meer ervaringsjaren dan jij moet hebben! Het maakt namelijk niets uit hoe iemand zich tot jou verhoudt. Zelfs van een ‘jonkie’ kun je veel beter worden. Zo ging het bijvoorbeeld in de Formule 1:
Ricciardo erkent: Presteer beter dankzij Verstappen
Daniel Ricciardo heeft toegegeven dat Max Verstappen hem beter heeft gemaakt. ,,Ik ben door zijn komst duidelijk beter gaan presteren”, zegt de Australische Formule 1-coureur en teamgenoot van Verstappen bij Red Bull op de website van de Formule 1.
Ricciardo schrok wel even toen de jonge Nederlander eerder dit seizoen in Barcelona zijn eerste race voor Red Bull meteen won. ,,Al in de eerste training zag ik hem tot het uiterste gaan. Ik dacht dat ik het wel aardig deed, maar toen Max kwam wist ik beter. Ik heb echt een stap extra moeten zetten.”.
Ricciardo dacht dat hij het wel aardig deed tot hij Max Verstappen over de baan zag racen: dat kon dus veel beter! Tot het moment dat Verstappen in zijn team kwam was er voor hem geen aanleiding om beter te presteren. Waarschijnlijk dacht Ricciardo dat hij niet eens beter kon! Dat ie al op het toppen van zijn kunnen presteerde. Toen hem bleek dat dit niet het geval was en hij een paar races achter Max finishte ging hij zichzelf verbeteren en kwam hij tot betere resultaten (hij reed vervolgens weer een periode voor Max).
Waar je mee omgaat word je mee besmet…
Als je niet weet dat je beter kan dan ga je niet verbeteren. Dat is op zich al een reden om toppers aan je team toe te voegen of deze te ontwikkelen. Zij bepalen wat mogelijk is en stimuleren daarmee anderen tot betere prestaties. Ze drukken dus het gemiddelde omhoog.
Maar andersom is ook waar: als je een duidelijk duurzaam minder presterende medewerker in jouw team hebt zitten dan gaat het spreekwoord van het appeltje in het mandje op: de ene besmet de andere en binnen no-time is het hele mandje ‘rot’ en komt de klad in de resultaten. ‘Waarom zou ik kei hard werken als je hier met de kantjes aflopen eenzelfde inkomen kunt verkrijgen?’ Funest en daarom een nog belangrijkere reden om geen genoegen met de middelmaat te nemen maar alleen het beste te accepteren.
Groei, groei, groei…
Dus steeds de lat een beetje hoger leggen en groei na blijven streven. Bij iedereen, ook de besten. Niet alleen vanwege het effect op anderen in het team maar juist de besten vinden uitdaging en groei motiverend. Het bindt hen vaak veel meer aan het bedrijf dan een kadobon en je weet nu hoe belangrijk het is om de besten te behouden.
Dit kun je doen:
- Wens streng aan de poort. Zorg dat je één of enkele medewerkers in je team hebt die aantonen hoe hoog de laat gelegd kan worden en probeer de rest in ieder geval (daar naartoe) te laten groeien. Je kunt wat selecteren betreft je beter afvragen waarom het nog niet lukt om de allerbesten aan te trekken en andere wegen proberen dan om te proberen om junior medewerkers op topniveau te brengen…
- Zorg dat er voor iedereen op zijn of haar niveau zeer uitdagende doelen zijn. Stuur dus altijd aan op groei en laat je niet afleiden door wat ‘de markt’ lijkt te doen. Er zijn altijd partijen die de markt outperformen: waarom zou dat niet jouw organisatie zijn?
- Stuur op resultaten en laat medewerkers zelf zoeken hoe ze daar gaan komen. Zij zijn anders dan jij en zullen het ook anders willen doen dan jij. Heb er geen bezwaar tegen: ze willen tenslotte harder werken voor hun plan dan voor jouw plan…
- Laat zien hoe een ieder presteert ten opzichte van anderen. Geef dus niet alleen het resultaat van de medewerker zelf maar laat het zien in verhouding tot de resultaten van anderen. Wees niet bang dat de best presterende medewerkers er ‘lui’ van zullen worden. Of ze lui worden hangt van hun doelen en jouw aansturing af, niet van een lijstje..
- Accepteer geen afwijking of onderhandeling van het doel als het eenmaal staat. Als iedereen zich eenmaal gecommitteerd heeft dan mag je verwachten dat men alles doet om het doel te halen. Dus doorzoeken naar manieren om, ondanks alles, er tòch te komen.
- Laat mensen daarbij fouten maken! Als je je weg moet zoeken sla je ook wel eens een verkeerd pad in toch? Herken dat je medewerker aan het zoeken is en moedig hem aan verder te zoeken, ga niet stil staan bij de gemaakte fout (dat weet de medewerker zelf ook wel, baalt ie ook van en het is ook zòòòò simpel en dus demotiverend om daar iets van te zeggen…).
- Werk aan een positieve en stimulerende omgeving. Ram gemekker eruit en draai azijnpissers de nek om door er niet op in te gaan maar steeds te vragen naar wat er (ondanks alles..) toch goed ging of door steeds te vragen naar wat een oplossing kan zijn voor het (zoveelste naar voren gebrachte) probleem. Zo leer je jouw mensen dat negatief gedrag geen afzetmarkt meer kent in jouw team of organisatie. Je leert ze te zoeken naar mogelijkheden in plaats van te blijven hangen in onmogelijkheden.
Doe je dit allemaal al maar win je nog niet van de markt en zie je nog steeds te weinig resultaat of groei? Veel heeft invloed op de teamspirit en resultaatgerichtheid. Neem CONTACT met mij op en leg jouw situatie voor dan kan ik je antwoord op maat geven.
>> Ken je anderen die baat kunnen hebben bij dit artikel? Help ze verder en stuur het artikel even door!
>> Heb je een vraag, een opmerking of aanvulling? Mail me dan op info@inreach.nl
>> Kun je ondersteuning gebruiken bij de uitvoering? Plan een kennismakingsbezoek in!