Hoe krijg je grip op medewerkers?

Tags: excellerenleidinggevenrealiseren

Voor veel leidinggevende is het dè ergernis en stressfactor nummer 1: verantwoordelijkheid hebben maar het gevoel dat je het niet kan zijn.
Jij moet er voor zorgen dat anderen tot resultaten komen maar je ervaart dat je niet alle grip daarop hebt. Ben je vriendelijk dan lopen ze de kantjes er van af of, nog erger, nemen ze een loopje met je, en ben je te streng dan kan je rekenen op weerstand en excuusgedrag. Soms zelfs van een heel team. Dat voelt verrekes machteloos en eenzaam. Hoe stuur je het nu zo aan dat jij op de bok zit en jouw medewerkers, met plezier, ten volle bijdragen aan jouw doelen?

Voorwerk

In andere TIPS is uitgelegd wat je aan voorwerk moet doen. Waar jij verantwoordelijk voor bent en waarvoor zeker niet. Hoe je zorgt dat de verantwoordelijkheid bij je medewerkers landt en hoe je zorgt dat ze gedreven en bevlogen raken. Deze TIP gaat over grip krijgen.
Zonder grip op het resultaat bent u die krachteloze, tandeloze tijger: u heeft misschien een angstwekkende reputatie maar uw medewerkers zijn er al snel achter dat ze met wat goede smoezen een relaxt leventje kunnen leiden en nemen een loopje met uw autoriteit….
Grip ontstaat uit inzicht in de weg naar het doel. U vangt het af door om een plan te vragen.

Waarom een plan?

Eenvoudige of repeterende taken geven kan altijd, er is geen plan nodig. We moeten niet overdrijven maar als je serieuze doelen nastreeft is het maken van een plan broodnodig. Om deze twee redenen:

  1. Door de weg vooraf uit te denken is de kans veel groter dat het doel zonder omwegen gehaald gaat worden
  2. Een plan geeft u grip op de toekomst en daarmee de medewerker

Als ik in London op ‘gevoel’ een metro pak dan is de kans levensgroot dat ik te laat in het Wembley stadion aankom. Misschien kom ik er wel helemaal niet. Doel gemist.
Als ik even de kaart erbij pakt en mijn route uitstippel dan weet ik hoe laat ik op welke lijn moet starten, na hoeveel haltes ik op Kings Cross aankom en hoeveel tijd ik heb om over te stappen op de lijn die naar Wembley Central leidt.
Iedere reis heeft een start- en een eindstation en gaat altijd via tussenstations. Het helpt de medewerker om zijn route vast uit te laten denken.
Laat je geen plan maken dan is het in de menselijke natuur opgeslagen om te laat te vertrekken onder het mom van “tijd genoeg” en “komt wel goed…”. Daarom is dwingen om na te denken over HOE de medewerker naar het doel wil werken een enorme hulp voor hem.
Bij het maken van een plan ontstaat er vertrouwen bij de medewerker (het kan me lukken!).
Doordat precies duidelijk is wat er wanneer moet gebeuren ontstaat er focus. De medewerker gaat ‘nee’ zeggen tegen alledaagse afleiding (de waan van de dag). Wat dat scheelt….

Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dat hetgeen je in gedachten al gedaan hebt, je makkelijker kunt realiseren. Topsporters doen dat bijvoorbeeld heel nadrukkelijk. Zij hebben hun hele race al in gedachten een aantal maal gedaan voor de echte prestatie geleverd moet worden (denk aan een hoogspringer bijvoorbeeld).
Het brein weet helemaal niet wat waar is en wat niet. Dat wat u denkt dat is leidend. En u krijgt altijd gelijk.
Als je in je brein plot dat iets niet mogelijk is dan zal al het handelen daarop geënt worden (onbewust: het gaat toch niet lukken) en verdomd: u komt er achter dat het niet lukt.
Maar andersom is ook waar. Als u er vol in gelooft dat het mogelijk moet zijn boort u gedrag en mogelijkheden aan die u anders niet weet te vinden waardoor het in 1x wèl lukt. U heeft weer gelijk gekregen…
Tot slot wordt ook zichtbaar hoe laat er vertrokken moet worden om op tijd te komen. Dat is bij ambitieuze doelen namelijk altijd DIRECT en dat vertaalt zich in een actieve houding van de medewerker. Welke manager wil dat nu niet zien?

Het maken van een plan wordt overigens niet door iedere medewerker zo ervaren. Dat is niet erg. Sommige medewerkers doen het graag, ontlenen er zelfvertrouwen uit als ze hun plan concreet kunnen maken en kunnen bespreken met hun manager maar anderen vinden het lastig, niet leuk om te doen. Komt bij dat een plan de manager ook inzicht en daarmee grip geeft. Het schept verwachtingen en verplichtingen. Dat brengt ons bij punt twee:

Grip op mensen en hun resultaten

In een goed plan beschrijft de medewerker ZIJN weg naar het doel (in een andere TIP is uitgelegd waarom de weg van de medewerker leidt tot succes en de weg die de manager uitgedacht heeft leidt tot excuus gedrag, het missen van doelen en frustratie).
Een goed plan beschrijft: waar start ik? Waar ben ik? Wat is er al (op orde)?
Welke tussenstations moet ik vervolgens aandoen om op mijn eindstation aan te komen?
Wanneer moet ik bij welk tussenstation zijn om het einddoel (op tijd!!) te kunnen halen?

Misschien voorziet u opmerkingen als: ‘Ja maar ik kan niet in een glazen bol kijken!’ of ‘ik kan de toekomst niet voorspellen! Ik zal mijn best doen maar….’. En dat is helemaal waar. De toekomst voorspellen kunnen we niet maar dat is ook niet de vraag. Waar het om gaat is dat de persoon zijn gedachten (op papier) ordent hoe hij zijn doel DENKT te gaan bereiken. Combineer dat met het commitment (zie andere TIP) dat u gevraagd en gekregen hebt en u ziet een pro-actieve medewerker die veel kans maakt om zijn doel met plezier te gaan halen en u heeft grip op uw toekomstige resultaten.

Met dit inzicht kunt u ook voortgangsgesprekken houden die gedrag laten ontstaan dat nodig is om ambitieuze doelen te kunnen halen. Het zet u op de bok. Geeft u de teugels in handen, grip op de toekomst.
In plaats van er in december achter te komen dat de offertes (met scoringskans 90%) tóch niet vallen en er een slecht jaar gedraaid is ziet u eind januari al dat het plan niet bij het doel gaat uitkomen. U kan eind januari al bijsturen. Vragen om nieuwe plannen, vragen om extra inspanningen enzovoort.
Krijgt de medewerker het niet gekeerd dan kan u voor de zomer nog ingrijpen en zorgen voor een bezetting die wel het doel gaat halen. En het doel halen is razend belangrijk want einde jaar stakeholders moeten vertellen dat er enorm hard gewerkt is maar dat het helaas niet gelukt is om uw eigen beloftes in. te vullen scoort maar slecht.

Heel veel succes met plannen (laten) maken!

>> Kent u anderen die baat kunnen hebben bij dit artikel? Help ze verder en stuur het artikel even door!

>> Heeft u een vraag over dit artikel? Laat het mij weten!

>> Kunt u wel wat ondersteuning gebruiken bij de uitvoering? Plan een kennismakingsbezoek in!

CONTACT 

Abonneer op deze gratis leiderschapstips

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.